گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان

5/5
گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان

گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان نیازمند دارا بودن شرایط و قوانین خاص خود می باشد که در این مقاله به صورت جامع به بررسی آن ها پرداخته ایم.

برای گرفتن گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان ابتدا باید در آموزشگاه رانندگی ثبت نام کرده و بعد از آن که کمیسیون‌ های پزشکی خود را طی کردند قادر به دریافت گواهی نامه رانندگی می باشند.

گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان
گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان

پیشنهاد میشود برای مشاهده نمونه سوالات امتحان آیین نامه رانندگی 【جدید جدید جدید】 و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با نحوه خرید گواهینامه رانندگی با پول کلیک کنید.

گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان

در رابطه با گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان باید بگوییم افراد ناشنوا و کم شنوایی که متقاضی دریافت گواهینامه هستند بر اساس داشتن شرایط خاصی می‌ توانند برای دریافت گواهینامه اقدام نمایند. این افراد می‌ توانند ثبت نام خود را انجام داده و بعد از آنکه کمیسیون‌های پزشکی خود را طی کردند می‌ توانند مدرک رانندگی دریافت کنند.

لازم به ذکر است، ناشنوایان فقط می‌ توانند گواهینامه پایه سوم و فقط برای خودرو های سواری شخصی را دریافت و فقط مجاز هستند با این نوع خودرو رانندگی و تردد نمایند. کد گواهینامه افراد ناشنوا در بخش نوع گواهینامه با عدد 12 که مشخصاً برای این افراد می باشد حک می‌ شود و نشان دهنده رانندگی برای افراد ناشنوا می باشد.

فردی که ناشنوا و کم شنوا باشد و قصد رانندگی دارد باید در قسمت شیشه عقب حتماً علامت ناشنوا را نصب تا رانندگان دیگر که در اطراف وی در حال رانندگی هستند از ناشنوا بودن این فرد مطلع گردند.

این علامت که به رنگ آبی و جز علائم راهنمایی و رانندگی نیز محسوب و در قسمت عقب خودرو روی شیشه نصب می‌ گردد و به رانندگان دیگر می‌ گوید که برای علامت دادن به راننده ناشنوا باید از زبان دیگری مانند نور و چراغ‌ ها استفاده و دیگر از بوق زدن استفاده نکنند. رانندگان ناشنوا حتماً این علامت را بر روی شیشه عقب خودرو نصب کنند چرا که از وقوع تصادفات جلوگیری و به آگاهی دادن به دیگر رانندگان کمک بسزایی می‌ کند.

برای مشاهده و استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق کد ملی و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با مدارک لازم برای تمدید گواهینامه ۱۴۰۲ کلیک کنید.

شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان و ممنوعیت های رانندگی
شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان و ممنوعیت های رانندگی

شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان و ممنوعیت های رانندگی

همانطور که بالاتر نیز در رابطه با گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان گفته شد، یکی از اصلی ترین شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان و ممنوعیت های رانندگی این است که افرادی که ناشنوا یا کم شنوا هستند استیکر و برچسب ناشنوایی را روی ماشین شخصی خود نصب نمایند تا افراد دیگر بدانند که وی ناشنوا بوده و از زدن بوق جلوگیری نمایند.

لازم به ذکر است در صورت ناشنوایی کامل یک گوش، حداکثر افت شنوایی قابل قبول یا بدون اصلاح در گوش بهتر تا ۴۰ دسی بل برای گواهینامه پایه سوم و موتو سیکلت می باشد.

همچنین یکی دیگر از شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان و ممنوعیت های رانندگی این است که حداکثر افت شنوایی قابل قبول بدون اصلاح در هر گوش تا ۴۰ دسی بل برای انواع گواهینامه رانندگی می باشد.

بر اساس ماده ۲۴ شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان وکم شنوایان : هر گاه پزشک و افسر کاردان فنی شهربانی تشخیص دهد که اشخاص مبتلا به ضعف بینائی یا شنوائی به طور طبیعی قادر به رانندگی می باشند صدور گواهی نامه به نام آنان در صورت جمع شرایط لازم دیگر مانعی ندارد . لکن در متن گواهی نامه باید تصریح شود که فقط با عینک یا سمعک یا چه نوع وسیله ای می تواند رانندگی نمایند.

از جمله شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان و ممنوعیت های رانندگی عبارت است از:

  • دریافت گواهی کمیسیون پزشکی
  • دریافت گواهی نامه پایه سه
  • درج شدن شماره 12 پشت گواهی نامه ( که نشان دهنده ناشنوا بودن فرد می باشد)
  • زدن برچسب ناشنوایی روی ماشین

افراد ناشنوا میتوانند با مراجعه به انواع آموزشگاه های رانندگی از تمامی شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان و ممنوعیت های رانندگی به صورت جامع آشنا شوید.

پیشنهاد میشود برای مشاهده تابلو های راهنمایی و رانندگی بی سوادی کلیک کنید.

آیا ناشنوایان هم می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟
آیا ناشنوایان هم می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟

آیا ناشنوایان هم می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟

در رابطه با پاسخ این سوال که آیا ناشنوایان هم می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟ باید بگوییم، بله افراد ناشنوا و یا کم شنوا نیز میتوانند قادر به دریافت گواهی نامه رانندگی باشند. اما برای دریافت گواهی نامه این افراد شرایط خاصثی در نظر گرفته شده است که با توجه به گفته های بالا شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان اعلام شد.

جزئیات شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان وکم شنوایان به این صورت می باشد که این افراد باید در قسمت عقب خودرو آرم مشخصی چسبانده شود که بیانگر ناشنوا یا کم شنوا بودن فرد می باشد. از این طریق سایر رانندگان از ناشنوا یا کم شنوا بودن فرد آگاه شده و ملاحظات لازم را در نظر گیرند.

سایر رانندگان حتما باید شرایط رانندگان ناشنوا را در نظر بگیرند و برای راه یا سبقت گرفتن از آنان از چراغ استفاده نمایند. رانندگان ناشنوا و کم شنوا چه در صبح و چه در شب با دیدن علامت چراغ سایر رانندگان متوجه می‌ شوند، خودرو دیگری قصد مطلع کردن آن‌ ها از شرایط را دارد.

شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان اعلام شد

با توجه به گفته های بالا در رابطه با شرایط دریافت گواهینامه رانندگی برای افراد ناشنوا و کم شنوا و شروط رانندگی برای افراد کم شنوا یا ناشنوا میتوان نتیجه گرفت، ناشنوایی کامل یک گوش و افت شنوایی بیش از ۷۵ دسی بل در گوش دیگر و افت بیش از ۷۵ دسی بل در هر ۲ گوش از موارد ممنوعیت مطلق صدور و تمدید انواع گواهینامه رانندگی می باشد.

متقاضیان کم شنوا که فاقد سایر محدودیت‌های پزشکی می باشند می‌ توانند جهت اخذ گواهینامه همانند اشخاص عادی به یکی از آموزشگا‌ های رانندگی در استان مراجعه و ثبت نام کنند. همچنین آزمایش تئوری و عملی از متقاضیان ناشنوا و کم شنوا به وسیله افسران کارشناس پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می‌ شود و نصب علایم مخصوص ناشنوایان بر روی وسیله نقلیه برای دارندگان گواهینامه پایه سوم الزامی می باشد.

سوالات متداول

شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان به چه صورت است؟

یکی از شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان دریافت گواهی کمیسیون پزشکی می باشد. داخل مقاله شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان را قرار داده ایم.

برای گرفتن گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان چه کار کنیم؟

برای گرفتن گواهینامه رانندگی برای ناشنوایان ابتدا در آمورزشگاه رانندگی ثبت نام کرده و سپس برای دریافت مدرک پزشکی به کمیسیون پزشکی مراجعه نمایید.

آیا ناشنوایان هم میتوانند گواهی نامه رانندگی بگیرند؟

بله، افراد ناشنوا و کم شنوا نیز قادر به دریافت گواهی نامه رانندگی می باشند. اما همواره شرایط و قوانینی وج.د دارد که داخل مقاله آن ها را ذکر کرده ایم.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *