گواهینامه موتور برای بانوان

5/5
گواهینامه موتور برای بانوان

یکی از خوشحال کننده ترین اخبار دروغین برای بانوان ایرانی و کشور ایران، امکان دریافت گواهینامه موتور برای بانوان می باشد. یکی از شایعات به وجود امده این مورد می باشد که دریافت گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در سال ۱۴۰۲ یه صورت رسمی تصویب شده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با شرح دادخواست صدور حکم مبنی بر گواهینامه موتور سیکلت برای زنان و صدور گواهینامه موتور برای بانوان به صورت جامع آشنا شوید.

لازم به ذکر است شما عزیزان میتوانید برای مشاهده تابلو های راهنمایی و رانندگی بی سوادی و همچنین نحوه استعلام نمره منفی گواهینامه وارد مقالات مربوطه شوید.

گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در سال ۱۴۰۲
گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در سال ۱۴۰۲

گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در سال ۱۴۰۲

همانطور که میدانید در کشور ایران سوار شدن موتور برای بانوان ممنوع بوده است، بانوان همواره از سال های گذشته خواستار تصویب قانون گواهینامه موتور سیکلت بانوان بوده و خواهان دریافت گواهینامه موتور بوده اند.

در سال ۹۸ یکی از بانوان اصفهانی در رابطه با دریافت گواهینامه موتور برای بانوان شکایتی علیه پلیس راهور تنظیم نمود. بعد از انجام جلسات متعدد، دادگاه، پلیس راهور را ملزم به صدور گواهینامه برای این بانو کرد.

بر اساس تبصره ماده ۲۰ قانون راهنمایی و رانندگی: مرجع صدور گواهینامه موتور سیکلت برای مردان تعیین شده است. به استناد همین تبصره پلیس راهور از صدور این گواهینامه برای بانوان خود داری می‌ کند.

گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در سال ۱۴۰۲ هنوز تصویب شده است اما بانوان میتوانند با دریافت موتور و گذراندن دوره های آموزش موتور سواری بانوان قادر به موتور سواری باشند. در واقع میتوان گفت گواهینامه موتور برای بانوان فعلا در ایران وجود ندارد و مطابق قانون راهنمایی و رانندگی، هر شخصی که گواهینامه داشته باشد ممنوعیتی برای استفاده از موتور سیکلت نخواهد داشت.

جنسیت تاثیری در ممنوعیت استفاده از موتور ندارد. ذیل بند ۲۰ این قانون، تبصره زیر عنوان شده است: «صدور گواهینامه رانندگی موتور سیکلت برای مردان، بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.».

شرح دادخواست صدور حکم مبنی بر گواهینامه موتور سیکلت برای زنان

در این بخش شرح دادخواست صدور حکم مبنی بر گواهینامه موتور سیکلت برای زنان را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

بنابراین این دادخواست از سوی وی به طرف شکایت یعنی راهور ناجا ابلاغ و در پاسخ اعلام شد که “حسب ماده واحده اصلاح ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389 مسؤولیت صدور گواهی‌نامه رانندگی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران برعهده نیروی انتظامی است و با استناد به تبصره ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 صدور گواهی‌نامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی است.

بنابراین آنچه که از مفهوم مخالف آن می توان استنباط کرد این است که صدور گواهی نامه برای بانوان برعهده ناجا نیست و قانونگذار مجوز صدور گواهی نامه برای بانوان را صادر ننموده است.

لذا با توجه به مراتب فوق اقدام این پلیس بر اساس ضوابط و قوانین جاری بوده است و رد دعوی مورد تقاضا است.” بنابراین رأی شعبه مذکور دیوان عدالت اداری در خصوص این شکایت نیز اینگونه صادر شد که «با توجه به اینکه اولاً مرجع صالح برای صدور انواع گواهینامه رانندگی صرفا نیروی انتظامی است و غیر از این مرجع ارگان یا نهاد و سازمان دیگری نمی‌تواند اقدام به صدور گواهینامه رانندگی نماید.

ثانیاً رانندگی برای زنان جامعه ایران اعم از رانندگی خودروهای سبک و سنگین و یا موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه در هیچ یک از مقررات موضوعه منع نشده است که با عنایت به اصل اباحه رانندگی موتورسیکلت نیز برای آنان مباح تلقی می‌گردد.

ثالثاً قید مقرر در ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که بیان کرده «صدور گواهینامه برای مردان بر عهده نیروی انتظامی است» نافی صلاحیت آن مرجع مبنی بر اختیارات و وظایف صدور گواهینامه برای زنان نیست و به عبارت دیگر اثبات شی نفی ماعدا نمی‌کند.

لذا با توجه به اینکه رانندگی موتورسیکلت قائم به جنسیت نبوده و طرف شکایت تنها ارگان نظارتی موجود در کشور جهت احراز صلاحیت متقاضیان صدور گواهینامه‌های رانندگی است و اصل بر صلاحیت آن مرجع جهت صدور گواهینامه بوده و قید مقرر در تبصره ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز به معنای محرومیت زنان از رانندگی موتورسیکلت نیست.

از این گذشته وضعیت حاکم بر وضعیت شهر نشینی علی الخصوص کلانشهرها و عدم امکان مالی جهت تهیه خودرو برای همه اقشار و سهولت رفت و آمد با موتورسیکلت جهت رتق و فتق امور زندگی ضرورت صدور گواهینامه را برای آنها بیشتر نمایان می‌سازد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه خرید گواهینامه رانندگی با پول و مشاهده نمونه سوالات امتحان آیین نامه رانندگی با جواب کلیک کنید.

قانون گواهینامه موتور سیکلت بانوان
قانون گواهینامه موتور سیکلت بانوان

قانون گواهینامه موتور سیکلت بانوان

بر اساس قانون گواهینامه موتور سیکلت بانوان، زنان نمیتوانند قادر به دریافت گواهینامه باشند. اما ممنوعیتی در استفاده از موتور برای آن ها وجود ندارد.

قانون گواهینامه موتور سیکلت بانوان به صورت ذیل می باشد:

ماده۲۷ـ انواع گواهینامه‌ های رانندگی، با شرایط زیر از سوی راهنمایی و رانندگی صادر می‌ شود:

اگر قصد دارید موتور سیکلت گازی و یا موتور گازی برانید باید گواهینامه وسایل نقلیه موتوری را داشته باشید برای اخذ آن داشتن شرایط زیر لازم است:

  • حداقل باید ۱۵ سال تمام را داشته باشید.
  • پزشک معتمد باید سلامت جسمی و روانی شما را تایید کرده باشد
  • برای راندن موتور گازی، باید در آزمون های تئوری و عملی رانندگی با موتور گازی شرکت کرده و آن را با موفقیت طی کنید.

این نکته را در نظر داته باشید که دریافت گواهينامه موتور براي بانوان و موتورسواری زنان در کشور ایران غیر قانونی می باشد.

همچنین آموزش موتور سواری بانوان چنانچه با ارائه گواهینامه جعلی و الکی باشد جرم محسوب شده و مجازات خاص مربوط به خود را دارا می باشد.

حکم موتور سواری بانوان از نظر اسلام

در رابطه با حکم موتور سواری بانوان از نظر اسلام باید بگوییم، مسلماً این عمل به خودی خود حرام نیست، ولی باتوجه به این‌که در برخی از موقعیت‌های زمانی و مکانی، موتور سواری براى دختران و بانوان در مجامع عمومى، موجب جلب نظر مردان می‌ شود و منافى با عفت بانوان است لازم است در چنین موقعیت‌ هایی ترک شود و در صورتى که در منظر نا محرم نبوده و یا خوف فساد و فتنه نباشد، فى نفسه اشکالی نخواهد داشت.

2. در روایات تاکید شده است که برای زنان خوب نیست در وسط خیابان راه بروند، بلکه مستحب است از کنار دیوار و خیابان حرکت کنند.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «لَیْسَ لِلنِّسَاءِ مِنْ سَرَوَاتِ‏ الطَّرِیقِ شَیْ‏ءٌ وَ لَکِنَّهَا تَمْشِی فِی جَانِبِ الْحَائِطِ وَ الطَّرِیقِ»؛

خانم‌ ها نباید در وسط جاده حرکت کنند، فقط می‌ توانند در کنار دیوار و حاشیه جاده و خیابان حرکت نمایند. بدیهی است که پیامبر(ص) در این‌ جا نمی‌ خواهد بفرماید که راه رفتن خانم‌ ها از وسط خیابان حرام می باشد، بلکه این‌گونه روایات بیانگر اهمیت دادن دین اسلام به رعایت اکرام و بزرگ‌ داشت شخصیت بانوان و سلامت حریم آن ها برای حضور در اجتماع می باشد.

ثبت نام گواهینامه موتور برای بانوان
ثبت نام گواهینامه موتور برای بانوان

ثبت نام گواهینامه موتور برای بانوان

در رابطه با ثبت نام گواهینامه موتور برای بانوان باید بگوییم در کشور ایران گواهینامه موتورسیکلت فقط برای آقایان صادر می‌ گردد و تاکنون هیچ قانونی صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان را مجاز نکرده است. اگر بانوان مایل به استفاده از موتور سیکلت هستند، می‌ توانند از وسایل نقلیه‌ ای استفاده کنند که نیازی به پلاک شدن و دریافت گواهینامه ندارند.

لازم به ذکر است موتور بدون گواهینامه از طریق پلیس انتظامی قابل شناسایی بوده و در صورت مشاهده موتور بدون گواهینامه پلیس میتواند اقدام به انداختن موتور در پارکینگ و جریمه نقدی نماید.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه استعلام نمره منفی گواهینامه وارد مقاله مربوطه شوید.

در رابطه با رانندگی بانوان نیز باید بگوییم شما عزیزان میتوانید اقدام به سوار شدن موتور نمایید اما برای دریافت گواهی نامه نمیتوانید اقدام نمایید چرا که در ایران صدور گواهینامه موتور برای بانوان غیر قانونی می باشد.

امروزه شاهد تعداد بسیار زیادی زن موتور سوار در تهران و سایر شهر های کشور هستیم که با توجه به گفته های بالا بدون گواهینامه قادر به موتور سواری هستند.

گواهینامه موتور برای بانوان مجاز است؟

در رابطه با پاسخ این سوال که گواهینامه موتور برای بانوان مجاز است؟ و یا آیا گواهینامه موتور برای بانوان آزاد شد باید بگوییم متاسفانه خیر، هنوز قانونی در رابطه با گرفتن گواهینامه موتور برای بانوان در ایران به تصویب نرسیده است.

پس در پاسخ اینکه آیا گواهینامه موتور برای بانوان آزاد شد باید بگوییم خیر. طبق تبصره ماده ۲۰ قانون راهنمایی و رانندگی مرجع صدور گواهینامه موتور سیکلت برای مردان تعیین شده است.

شرایط ثبت نام گواهینامه موتور سیکلت برای بانوان

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، ثبت نام گواهینامه موتور سیکلت برای بانوان غیر قانونی می باشد و هیچ آموزشگاه رانندگی ای نمیتواند قادر به ثبت نام گواهینامه موتور سیکلت برای بانوان باشد.

گواهینامه موتور برقی برای بانوان در ایران صادر نمیشود. پس درواقع میتوان گفت شرایطی برای ثبت نام گواهینامه موتور سیکلت برای بانوان وجود نخواهد داشت.

بسیاری از افراد و اموزشگاه های غیر معتبر اقدام به ارائه گواهینامه موتور برقی بانوان می نمایند، به عناون مثال انواع اموزشگاه گواهینامه موتور برای بانوان در مشهد، آموزشگاه گواهینامه موتور بانوان اصفهان، گواهینامه موتور برای بانوان در شیراز، گواهینامه موتور برای بانوان در تبریز و گواهینامه موتور برای بانوان در کرج و آموزشگاه گواهینامه موتور برای بانوان در تهران و … . تمامی این اموزشگاه ها به صورت غیر قانونی و غیر مجاز اقدام به دادن گواهینامه موتور برای بانوان می نماید و سر افراد را کلاه میگذارند.

همچنین هزینه های گزاف و زیادی را به عنوان هزینه گواهینامه موتور برای بانوان نیز دریافت می نمایند.

گواهینامه موتور بانوان نی نی سایت

همانطور که در نوشته های موجود در گواهینامه موتور بانوان نی نی سایت مشاهده میشود. هنوز قانون گواهینامه موتور برای بانوان در کشور ایران به تصویب نرسیده است.

اما طرح گواهینامه موتور برای بانوان در سال 98 وجود دارد که بر اساس ماده ۲۰ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی: صدور گواهی نامه برای مردان به عهده نیروی انتظامی می باشد.

در همین قانون شرایط صدور گواهینامه موتور نیز با جزئیات قید شده که حرفی از جنسیت زده نشده. اما به هر ترتیب گواهینامه موتور برای بانوان صادر نمی‌شود و بانوان نمی‌ توانند از وسیله نقلیه موتور برای جابجایی استفاده کنند.

ایران جز معدود کشور هایی است که در آن صدور گواهی نامه موتور برای بانوان انجام نمی‌ شود در حالی که بسیاری از کشور هایی که شرایط و هنجارهای سختگیرانه‌ ای نیز دارند اجازه استفاده از موتور سیکلت را برای بانوان صادر می‌ کنند.

هزینه گواهینامه موتور برای بانوان

در رابطه با هزینه گواهینامه موتور برای بانوان بالاتر نیز گفته شد، قیمت گواهینامه موتور برای بانوان و مدارک لازم برای گواهینامه موتور بانوان تنها جملاتی هستند که افراد کلاهبردار برای کلاهبرداری از شما میگویند.

آموزشگاه گواهینامه موتور بانوان تهران و گواهینامه موتور بانوان در رشت و سایر شهر های کشور وجود ندارد چرا که هنوز قانون صدور گواهینامه برای بانوان در ایران صارد نشده است.

دریافت گواهینامه موتور برای بانوان ایرانی و گواهینامه موتور سیکلت بانوان غیر قانونی و ممنوع می باشد.

سوالات متداول

شرایط گواهینامه موتور برای بانوان چیست؟

در کشور ایران برای بانوان و دختران گواهینامه موتور صادر نخواهد شد. پس شرایطی هم برای دریافت آن وجود ندارد.

هزینه دریافت گواهینامه موتور برای بانوان چقدر است؟

هزینه ای برای دریافت گواهینامه موتور برای بانوان وجود ندارد چرا که دریافت گواهی نامه موتور برای دختران ممنوع است.

آیا گواهینامه موتور برای بانوان آزاد شد؟

خیر، دریافت گواهینامه موتور برای بانوان آزاد نشده است.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *